Het succes van de Sierra-motor van Renault

Wat begint als een compacte viercilinder voor een Franse gezinsauto schopt het tot vuurspugende krachtbron in het WK Rally, bewijst zich tijdens de 24 Uur van Le Mans en blijkt zelfs voor Ford van levensbelang in Zuid-Amerika. O, en laten we onze eigen Dafjes niet vergeten. Wat is de link?

Eind jaren 50 start Renault met de ontwikkeling van de R8. Vertrekpunt is de basisarchitectuur van de Dauphine. De nog uit de 4CV stammende motor wordt echter snel overboord gezet ten faveure van een ontwerp van ingenieur René Vuaillat (de latere baas van Renault Gordini). Het wordt een 956 cc grote viercilinder die nog net in aanmerking komt voor de Franse belastingcategorie van 5 CV. Desalniettemin houdt Vuaillat er al rekening mee om indien nodig de cilinderinhoud te vergroten. Het cilinderblok wordt opgetrokken uit gietijzer en de cilinderkop uit aluminium. Opvallend is de hoog in het blok geplaatste nokkenas die met korte stoterstangen de kleppen bedient. O, en waar de 4CV-motor nog …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *