Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

Jarenlang staan de motoren bij Saab onder een hoek van 45 graden gekanteld in het vooronder. Met Saabs veiligheidsvisie heeft dat niets te maken. Sterker nog: de opstelling is niet eens een idee van Saab zelf. Nee, het komt uit de koker van het Engelse Triumph. Waar ligt de link?

Wanneer Saab in 1964 begint met de ontwikkeling van de 99, wordt al snel duidelijk dat de toen­malige drie­cilinder tweetaktmotor uit de Saab 96 niet volstaat. Voor de 96 zelf evenmin; dit model krijgt daarom in 1967 een Ford V4, die nog tot het einde van de productie van dat model in 1980 wordt gebruikt. Hoewel de Saab-ingenieurs een zwak hebben voor het tweetaktprincipe, besluiten zij toch dat de compleet nieuwe 99 een viertaktmachine moet krijgen. Saab komt in contact met het Engelse ­ingenieurs- en consultancybureau Ricardo, een grote naam als het gaat om (ondersteuning van) het ontwikkelen van motoren. In 1963 verschijnt bij Triumph een intern rapport van de …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *