Test: Mazda 3 e-SkyActiv-G 150

In de regel zijn we erg te spreken over de eigenzinnige SkyActiv-strategie van Mazda, alleen missen de benzinemotoren nog wel eens wat pit. De nieuwe SkyActiv-G 150 moet dat probleem voor de Mazda 3 oplossen.

Terwijl de hele wereld naar turbomotoren met de inhoud van een (voordeel)pak melk grijpt, blijft Mazda de atmosferische motor trouw. Niet zonder reden, want hoewel het niet altijd werkt, blijken de tweeliters van Mazda geregeld even zuinig of zelfs nog spaarzamer dan de turbo’s van de concurrentie. Daar staat wel tegenover dat de daadkracht bij lage toerentallen in verhouding tot het turbogeweld toch wel een beetje tegenvalt. Daardoor is de SkyActiv-G met 122 pk in de praktijk vaak niet sneller dan een turbomotor met 20 pk minder. Tijdens de modeljaarwissel van de 3 voegde het merk echter een nieuwe motor toe, de SkyActiv-G 150. Die moet het gat overbruggen tussen de 122 pk instapper en de …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *