De laatste auto van Triumph was een Honda

Eind jaren zeventig staat het eens zo machtige British Leyland op omvallen. Samenwerking lijkt de enige manier om het tij te keren, het Japanse Honda moet verlossing brengen. Afgetrapt met de in licentie te bouwen Honda Ballade, door de Engelsen omgedoopt tot Triumph Acclaim.

De tweede helft van de jaren 70 zijn niet bepaald de makkelijkste voor het autoconcern dat op dat moment British Leyland heet. Machtige vakbonden, eufemistisch gezegd matige productkwaliteit en een weinig samenhangend modelgamma zijn ingrediënten voor een drama in dertien delen. Na de Rover SD1 in 1976 is de Austin Metro eind 1980 pas weer het eerste compleet nieuwe model. De SD2, een opvolger voor de Triumph Dolomite waaraan vier jaar is gewerkt, wordt gecanceld. Voor de rest is het een kwestie van bestaande modellen opkalefateren en waar nodig van een nieuwe naam voorzien (om zo de oude snel te kunnen vergeten). Pas voor 1982 en 1983 staan respectievelijk de compleet nieuwe Maestro en …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *