De geschiedenis van de dubbele koppeling

Met voortschrijdend technisch inzicht zijn we in de loop der jaren steeds meer in staat om complexe systemen beter te beheersen. Desalniettemin vindt veel moderne techniek z’n wortels in het verleden, zo ook de versnellingsbak met dubbele koppeling.

Of hij nu DSG, DCT of Powershift heet, en of er natte of droge platen gebruikt wordt, de afgelopen tien jaar heeft de transmissie met dubbele koppeling in volle vaart een plek op de markt veroverd. Voor de oorsprong van de DCT moeten we naar het Frankrijk van het interbellum. Begin jaren dertig verlaat ingenieur Adolphe Kégresse zijn werkgever Citroën om zich te vestigen als zelfstandig ingenieur. Zijn eerste project is de AutoServe-transmissie, een versnellingsbak met twee koppelingen. De ene koppeling bedient de even versnellingen, de andere de oneven.
Citroën Traction Avant
Met een knipoog naar zijn oude werkgever wordt het systeem getest in een Traction Avant en in juli 1939 wordt het …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *