De Russische Wankelmotor – De Vluchtstrook

De Wankelmotor roept bij velen wellicht de associatie op met Mazda of NSU, maar ook in Rusland experimenteerde men er volop mee. Met name de politie en de KGB maakten gebruik van het motortype in hun auto’s, maar ook reguliere kopers konden een snelle Lada bemachtigen. In deze editie van De Vluchtstrook zoomen we in op de geschiedenis van Lada en de wankelmotor.

AvtoVAZ, de Russische autofabrikant waaronder Lada ook valt, ging in de jaren 70 met het idee van de Wankelmotor aan de slag. De Russen waren daar relatief laat mee, want de Wankelmotor was oorspronkelijk een idee van de Duitse ingenieur Felix Wankel. NSU borduurde daar verder op voort en in 1957 had men een werkend prototype. NSU paste de motor niet alleen toe op zijn eigen auto’s, maar andere fabrikanten mochten de technologie onder licentie gebruiken. AvtoVAZ had naar verluidt geen licentie, maar in 1974 begon een nieuwe motorafdeling van de Russen met het ontwikkelen van de Wankelmotor. In 1978 was de eerste Russische Wankelmotor klaar: de VAZ-311.
Geheime dienst en politie
De VAZ-311 …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *