De opkomst van de achtergordels – De Vluchtstrook

Tegenwoordig zien we het omdoen van een autogordel zowel voor- als achterin als iets vanzelfsprekends. In de jaren ’50 was dat wel anders, want pas toen begonnen autofabrikanten na te denken over de implementatie van deze veiligheidsvoorziening. Daarbij kwam de gordel achterin pas veel later op.

Velen denken dat Volvo de eerste autofabrikant is die de gordel introduceerde in zijn auto’s, maar dat geldt alleen voor de driepuntsgordel. De Amerikanen waren al eerder met de tweepuntsgordel. Dat komt met name door het werk van neuroloog C. Hunter Shelden, die bezorgd was over het aantal hoofdwonden door auto-ongelukken dat hij in zijn werk zag. Hij pleitte voor het idee van intrekbare gordels in auto’s om zo het aantal verwondingen terug te dringen. De gordel was op zichzelf overigens geen nieuw idee. Halverwege de 19e eeuw had de Engelsman George Cayley de gordel al bedacht voor gebruik in zijn zweefvliegtuig.
De achtergordels als onderdeel van het Lifeguard-pakket van Ford. Bron: …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *