De W-motor van Volkswagen – De Vluchtstrook

De W-motor van Volkswagen - De Vluchtstrook

De Volkswagen Groep is vandaag de dag nog immer de enige autofabrikant die de W-motor levert, momenteel alleen nog bij Bentley en Bugatti. De opzet van de motor kent echter een bijzondere geschiedenis en enkele minstens zo opvallende toepassingen. In deze editie van de Vluchtstrook schijnen we licht op het geesteskind van wijlen Ferdinand Piëch.

In de auto-industrie maakt men meestal gebruik van twee verschillende motorconfiguraties: een lijnmotor, waarbij de cilinders in een rechte rij in één cilinderbank zitten, of een V-motor, waarbij de cilinders in twee cilinderbanken ‘tegenover’ elkaar staan in een V-vorm. Een W-motor bestaat echter uit drie of vier cilinderbanken op dezelfde krukas, zodat de krachtbron in de lengte een stuk compacter is. Volkswagen was zeker niet de eerste fabrikant die met het idee aan de haal ging. De Italiaan Allessandro Anzani bouwde in 1906 een W3-motor, die onder meer werd gebruikt in gelijknamige motorfietsen én in het vliegtuig waarmee de Franse piloot Louis Blériot voor het eerst het kanaal naar …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *