De kracht van de eenvoud

De kracht van de eenvoud

Met zijn simpele design en doordachte constructie is de Fiat Panda bij zijn lancering in 1980 eigenlijk al een legende. Maar er zijn meer factoren die een rol spelen in de succesvolle carrière van de kleine Italiaan.

Een auto in deze vierkante vorm, volgens de filosofie van de efficiënte eenvoud, het was gewoon niet eerder vertoond. Volgt de vorm de functie of is het misschien juist andersom? Of gaan ze juist hand in hand en is de kleine Italiaan daardoor uitgegroeid tot zo’n succesnummer? Voordat we deze vragen kunnen beantwoorden, gaan we terug naar de basis. De bloedlijn van de Panda voert terug naar 1936, wanneer Fiat de 500 Topolino presenteert: een compact model met twee portieren, losse spatborden, een klein achterklepje en de motor voorin. Eenvoud troef; betaalbaar en daardoor bereikbaar voor Gianni met de pet. In een tijd dat slechts een op de 200 Italianen een auto bezit, kun je voor zo’n …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *